آشنایی با روش های گچبری

گچبری رضا پارسایی

فهرست مطالب

انواع مختلف گچبری در دکوراسیون داخلی​

ما در اینجا شما را با انواع مختلف گچبری آشنا میکنیم. در این مطالب ویژگی ها و توضیحات هر نوع گچبری ارائه داده شده، تا شما برای بکار بردن آنها در دکوراسیون خانه هایتان با اطلاعات کافی اقدام کنید.

گچبری رضا پارسایی
گچبری رضا پارسایی

گچبری نقش برجسته

در این نوع از گچبری، گچ در زمینه به صورت اندود به کار میرود و پس از آن طرح را بر روی سطح گچ اجرا می شود. برای این نوع گچبری نقوش گل و گیاه بیشتر استفاده میشود و برجستگی آن زیاد است.

گچبری رضا پارسایی

آشنایی با روش های گچبری

گچبری زبره

برجستگی این گچبری نسبت به گچبری برجسته بیش تر و از نوع برهشته کم تراست. در گچبری زبره، گوشه های طرح بدون مالش و پرداخته و فرم بریدگی و تیزی دارد.

گچبری برهشته

برجستگی در گچبری برهشته نسبت به زمینه زیاد است، به شکلی که بخش های گچبری شده کاملا برآمده اند. این نوع گچبری در دوران پیش از اسلام نیز بوده است.

گچبری رضا پارسایی

گچبری کلوخی

گچبری کلوخی با نفوذ هنر غرب در قرن سیزدهم به ایران رواج پیدا کرده است که لکه نیز نام دارد. در این گچبری، برجستگی بسیار زیاد است.

گچبری پته

سابقه ی گچبری پته به قرن هشتم هجری بر می گردد. در این گچبری کرباس، آهار زده می شود، بصورتی که فرمش همانند مقوا میشود، پس از آن بر روی آن گچبری مورد نظر اجرا میشود. سپس کرباس نیز فرم گرفته به شکل آماده روی دیوار چسبیده میشود.

مطالعه کنید گچبری دیوار.

گچبری تخمه کن

ماده اصلی در اجرای این گچبری ،گچ سفید و نرم میباشد. ابتدا باید کمی گچ را غربال و نرم کنیم. سپس گچ را با آب مخلوط کنیم تا یک یکدستی حاصل شود. خمیر گچ را روی دیوار میمالیم و با ایجاد یک سطح صاف و یکدست، زمینه را برای کار فراهم میکنیم. گچبری تخمه کن با سه متد اجرا می شود. در این گچبری با مشکل فرسودگی بسیار کم یا حتی اصلا رو به رو نمیشویم.

گچبری مشبک

در گچبری مشبک، گچبر اول یک لایه از گچ را با فاصلهای که تعیین شده و مناسب است از زمینه اصلی ایجاد کرده و پس از گرفتن گچ، شروع به اجرای نقش میکند. درآخر نیز زمینه خالی شده تا طرح به شکل مشبک صورت گیرد.

گچبری لایه ای

در این نوع از گچبری، بیش تر برای زمانی اجرا میشود که فرد علاقه به ایجاد چند رنگ مختلف دارددر این متد، هر لایه رنگ خاص خود را دارد و با کاردک و ابزار مخصوص گچبری برای ایجاد طرح ها با رنگ های گوناگون اقدام می شود. ضخامت هر لایه باید استاندارد باشد و بیش از حد نباشد زیرا باعث ترک خوردن لایه میشود.

گچبری کشته بری

در گچبری کشته بری، ابتدا گچ زبره نیم کش روی سطح مورد نظر کشیده و سپس بر روی آن گچ نرمه کشیده می شود. پس از گیرش گچ، لایه ی دیگر از گچ نرم ایجاد می شود و در انتها، طرح روی آن اجرا شده و با به کار بردن دم در اطراف طرح خط انداخته می شود تا دستیابی به زمینه سفت زیرین انجام گیرد. در انتها با استفاده از بومخار، بخش های اضافی کار جدا شده تا طرح مورد نظر بوجود آید.

گچبری تو پر و تو خالی

تکنیک اجرای این نوع گچبری از لحاظ عمل با گچبری برجسته تفاوت دارد. در اینجا، طرح در یک سطح صاف کنده شده تا در پشت، سطحی موازی با سطح جلو بوجود بیاد. سپس خط های اصلی که از عمق یکنواخت دارند بریده و کنده میشود.

گچبری شیر و شکری

از متدهای اصیل و قدیمی دوران اسلامی به شمار میرود. فرورفتگی و برجستگی های این سبک گچبری بسیار کم است و به چشم نمی آیند. در کل، در این گچبری نقش برجسته بسیار کم است.

گچبری دستی

گچبری دستی از زیباترین شیوه های کار با گچ در زیباسازی ساختمان هامی باشد و از گذشته های دور تا به امروز رواج دارد. در اماکن تاریخی ایران می توان انواع ستون های گچبری شده و گچبری سقف های نقش برجسته گچی را دید.در این شیوه آماده سازی گچ به صورت کامل توسط گچکار صورت می گیرد.

گچ کار مخلوطی از آب و گچ رابه نسبت های دقیق ترکیب کرده و خمیری انعطاف پذیر حاصل می شود. اسکلت اصلی کار در دستان استادکار  شکل گرفته و تا زمانی که گچ به حالت جامد در آید با دست شکل داده می شود. سپس هنرمند گچ کار از ابزارهای مخصوص برای کنده کاری و گچبری استفاده می کند.

زمان محدودی برای ایجاد نقش روی گچ در نظر گرفته می شود. چناچه گچ کاملا جامد و سفت شود، امکان کنده کاری و نقش سازی روی آن وجود ندارد و تنها می توان طرح اصلی را پرداخت کرد.

ایجاد پستی بلندی ها روی سقف یا دیوار توسط دم بر، بومخوار، کاردک، نقاله و ابزارهای خاص امکان پذیر است ولی بدون دستان هنرمند گچ کار، هیچ نقش زیبایی خلق نمی شود. لطافت و ظرافت در این هنر نقش مهمی دارد لی اگر گچ مرغوب نباشد همه زحمات از بین خواهد رفت. زمان اجرای گچبری های دستی بسیار بیشتر از گچبری پیش ساخته است و ارزش نهایی کار نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. قیمت نهایی کار و دستمزد گچ کار در این مورد همیشه بیشتر خواهد بود( قیمت گچبری کلیک کنید ).

آشنایی با روش های گچبری

گچبری پیش ساخته

گچبری پیش ساخته از جنس گچ به همراه پلی یورتان، فوم های فشرده شده پلی استایرن بوده و که توسط قالب های مخصوص ساخته می شود. در واقع برای گچبری های پیش ساخته از مواد شیمیایی فشرده و دارای بافت منسجم استفاده می شود.

ساخت با تکنولوژی های روز انجام شده و در ساختمان های مدرن امروزی بخشی از تزئینات داخلی بنا محسوب می شود. گچبری پیش ساخته را می توان در بخش های مختلف بنا به کار برد و محدودیتی در اجرای آن نیست. همه سبک های سنتی و مدرن قابلیت اجرای طرح های پیش ساخته را دارد. به دلیل استفاده از صفحات فوم پلی استایرن، گچ های پیش ساخته سبک تر هستند و انتخاب خوبی برای سقف و دکوراسیون داخلی می باشند.

گچبری رضا پارسایی

مزایای گچ بری های پیش ساخته

قیمت پایین، سرعت در اجرای کار، استحکام بالا، ماندگاری طولانی و سهولت نصب از دلایل اصلی انتخاب گچبری پیش ساخته در دکوراسیون داخلی است. فوم های پیش ساخته یکی از متداول ترین ابزار دکوراتیو هستند که در آب و هوای مختلف، ظاهر خود را حفظ می کنند. این مواد در محیط های اسیدی و قلیایی مقاومت خوبی دارند و در صورت آتش سوزی از خود گازهای سمی منتشر نمی کنند. اصلی ترین مزایای نصب گچ کاری پیش ساخته عبارتند از:

برای نصب دکوراتیوهای پیش ساخته نیازی به جوشکاری، میلگردگشی و رابیتس کاری نیست و به این ترتیب کار در زمان کوتاه تری انجام شده و محدوده قیمت نیز بسیار مناسب تر از گچبری های سنتی و دستی است.
گچ بری پیش ساخته قابلیت ترمیم پذیری داشته و به هنگام نصب ترک و درزی را ایجاد نمی کند. ثبات رنگ، عایق حرارت و رطوبت بودن از دیگر مزایای این عنصر دکوراتیو در ساختمان است.
این گچبری ها قابلیت طراحی نورپردازی و نصب تجهیزات نوری از قبیل کابل سیم کشی، لوله ها و سیم های برق را دارد. سبک بودن و طرح های متنوع از دیگر مزایای گچبری پیش ساخته در دکوراسیون داخلی است.
خاصیت رنگ پردازی بسیار بالا و امکان استفاده از انواع رنگ های ساختمان مثل رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک روی گچ بری موجب شده تا هماهنگی کامل با دیگر المان های طراحی را دارا باشد.

آشنایی با روش های گچبری

گچبری رضا پارسایی

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *